Google Consent Mode met Complianz in 2024

Google Analytics Consent Mode

Inhoudsopgave

In 2024 is de wetgevingen rond cookies strenger geworden, zo ook de handhaving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Nederland. Er wordt beter gekeken naar het correct gebruiken van cookiebanners op websites. Het is daarom belangrijk voor website-eigenaren om ervoor te zorgen dat ze voldoen aan de vereisten voor cookiebeleid en toestemming van gebruikers. Ik ga je helpen om te voldoen aan deze eisen!

Complianz Cookie banner website Digital Dudes

Een handige tool om te voldoen aan deze vereisten is de WordPress plug-in Complianz, in combinatie met Google Tag Manager voor het beheren van Google Analytics-cookies en andere tags. In deze blogpost zal ik je uitleggen hoe je deze twee tools kunt gebruiken om een compliant cookiebeleid op te stellen en Google Analytics-cookies correct te beheren. Om gebruik te kunnen maken van de Consent Mode V2 binnen Complianz is de betaalde versie nodig. Deze versie kost 59 voor één website en is voor zover ik weet de goedkoopste plug-in om te voldoen aan Consent Mode V2.

Voor € 99 help ik jou!

Geen zin om deze handleiding door te pluizen?
Vast bedrag, binnen een uurtje klaar en je voldoet weer aan de wetgeving.  

Stap 1: Installeer en Activeer Complianz

Begin met het installeren en activeren van de Complianz plug-in op je WordPress website. Zodra de plug-in is geactiveerd, volg je de installatie- en configuratiestappen om de basisinstellingen voor cookiecompliance in te stellen. Ben je bij stap 2 “Toestemming” dan leg ik je hieronder uit wat je daar moet doen.

Stap 2: Configuratie van Cookiebanner

Bij stap 2 toestemming en dan het kopje statistieken zet je deze opties aan:

Verzamel je statistieken via deze site?
Ja, Google Tag Manager, niet Google Analytics, we gaan namelijk Google Analytics instellen in Google Tag Manager.
Druk op “Opslaan en doorgaan”.

Complianz Instellingen voor gebruik Google Tag Manager

Google Tag Manger instellen voor Google Analytics

Nu gaan we Google Tag Manager instellen. Login met je Google Account en voeg een “account” toe aan Google Tag Manager. Voer alle gegevens in en druk op opslaan.

Nieuw Account aan Google Tag Manager Toevoegen

Klik de pop-up weg, want we gaan Tag Manager instellen samen met Complianz, Je ziet rechtsbovenin een GTM-***** code staan, kopieër deze code

Locatie Google Tag in Google Tag Manager

Vul deze code hier in bij Complianz. Open weer de wizard en ga naar Toestemming en klik op Statistieken Configuratie en zet alle instellingen zoals hier. Waarbij je natuurlijk bij “GTM-container ID” het ID van jouw container plakt die we hierboven hebben gekopieerd. Zet Tag Manager-Sjabloon aan want dat gaan we zo meteen instellen. Als je alles goed hebt ingesteld in Complianz gaan we nu alles inregelen in Google Tag Manager.

Stap 3: Google Tag Manager Integratie

Met Complianz kun je Google Tag Manager integreren voor het beheren van Google Analytics-cookies.
Hierdoor voldoe je aan de eisen van de AVG en GDPR. Je mag namelijk pas gegevens verzamelen van je bezoekers nadat ze consent hebben gegeven.

Ga in Google Tag Manager naar templates en druk bij Tagtemplates op “Zoeken in galerij”. Zoek naar “Complianz” en voeg een template met de naam: “Complianz.io – The Privacy Suite for WordPress” toe.

Hulp Nodig?

Ik help je graag verder bij het opzetten van Consent Mode V2 in Google Tag Manager.

Stap 4: Configureer Cookie Consent in Google Tag Manager

In Google Tag Manager kun je vervolgens cookie consent instellen voor Google Analytics. Maak een trigger die wordt geactiveerd wanneer de gebruiker toestemming geeft voor het plaatsen van cookies. Vervolgens kun je tags instellen om Google Analytics alleen te activeren wanneer deze toestemming is verkregen.

Ga nu terug naar Tags en voeg een extra tag toe, selecteer “Complianz.io – The Privacy Suite for WordPress” bij tagconfiguratie en bij triggers de “Consent Initialization – All Pages”. Dat is het nu heb je Consent Mode V2 geactiveerd voor.

Hoe activeer ik Google Analytics als een gebruiker toestemming geeft?

Complianz heeft hier zelf een mooie blog over geschreven die je hier kan lezen: Definitive Guide to Tag Manager and Complianz.

Ga naar Tags in Google Tag Manager. Druk op nieuw om een nieuwe tag toe te voegen.

  • klik op Tag configuratie.
  • Klik op Google Analytics.
  • Klik op Google Tag.
  • Vul je Google Analytics ID in bij Tag-ID.

Je Tag ID kun je hier vinden in Google Analytics:

  • Klik beheer helemaal links onderin.
  • Klik Gegevensstreams en open de juiste Gegevensstream.
  • Bovenin rechts METINGS-ID dat is je Tag-ID.
  • Kopieer het Metings-id en plaats het in Google Tag Manager
Google Analytics Tag in Google Tag Manager

Nadat je het tag-id hebt ingevuld moet er ook een trigger aangemaakt worden om Google Analytics te activeren. Dit mag natuurlijk pas na toestemming van de gebruiker.

  • Klik op het blok Triggers.
  • Klik vervolgens rechtsbovenin op het + teken.
  • Klik weer op triggerconfiguratie.
  • Selecteer Aangepaste Gebeurtenis bij Overige.
  • Geef de gebeurtenis de naam cmplz_event_statistics
  • Selecteer de optie “Sommige aangepaste gebeurtenissen”
  • Ze de trigger zoals dit: Event - is gelijk aan - cmplz_event_statistics
  • Geef de trigger een makkelijke naam en sla je op.
Aangepaste Gebeurtenis Trigger in Google Tag Manager

Hierna ga je automatisch weer terug naar het instellen van je tag. Selecteer nu de trigger die we net hebben gemaakt bij Triggers en sla je Google Analytics tag op.

Google Analytics Tag met Aangepaste Gebeurtenis Trigger in Google Tag Manager

Vergeet niet om rechtsbovenin op verzenden te drukken om je wijzigingen te publiceren.

🎉 Je tag is ingesteld en werkt nu samen met Complianz.

Stap 5: Testen en Verifiëren

Controleer of de banner correct wordt weergegeven, of toestemming wordt gevraagd en of Google Analytics-cookies alleen worden geplaatst nadat de gebruiker toestemming heeft gegeven. Om te controleren of Consent Mode v2 correct werkt zijn er 2 mogelijkheden. De eerste is wat technisch en de tweede kost meer wachttijd.

Optie 1: Open de devtools. Doe dit door F12 of CTRL+SHIFT+I op Windows. Option + ⌘ + J op MacOS in te drukken.

In het netwerk tab kun je all verzoeken zien. Zoek boven in naar collect en als je de rode lijn ook ziet onder Payload (links even aanklikken) nadat je collect?v=2 hebt geopend. GCS: G111 (betekent de gebruiker gaat akkoord met alle tracking opties)

Optie 2: Na enkele dagen kan je in Google Analytics zien of alles goed is ingesteld. Dit kun je op deze plek vinden: Beheer helemaal links onderin. Gegevensstreams en open de juiste Gegevensstream. Klik dan op “Instellingen voor Toestemming”. Hier staan groene vinkjes. (het kan 48 uur duren voordat je groene vinkjes ziet.)

Conclusie

Door Complianz te gebruiken in combinatie met Google Tag Manager, kun je eenvoudig voldoen aan de cookie- en privacywetgeving in 2024. Zorg ervoor dat je cookiebanner duidelijk is en dat je alleen cookies plaatst nadat de gebruiker toestemming heeft gegeven. Op deze manier kun je correct cookiebeleid implementeren en tegelijkertijd waardevolle inzichten verzamelen met Google Analytics. Of andere tools zoals Microsoft Clarity.

Vergeet niet dat je de cookies alleen plaatst wanneer de gebruiker toestemming heeft gegeven. Lees hier hoe je dat doet in Google Tag Manager: Definitive Guide to Tag Manager and Complianz

Voldoen aan Consent Mode zit standaard inbegrepen bij onze webhosting service.

Maurits Schuurman

Ook interessant

Voor €650 je SEO boosten, kan dat wel?

Ja dat kan! Het begin is altijd het meest makkelijk. Als we thuis schoonmaken dan beginnen we met stofzuigen, in 20 minuten zie je vet veel resultaat. Daarna wordt het lastiger, de lamellen moeten afgestoft, de koffiemachine ontkalkt, het doucheputje...…...

Max Koelewijn
Zoekwoordenonderzoek Lijst

Verhoog je Omzet en start Gratis met A/B-testen in WordPress

Wat is A/B testen A/B-testen is een geweldige manier om te ontdekken wat echt werkt op je website. Het is eigenlijk een soort experiment waarbij je twee verschillende versies van iets probeert, bijvoorbeeld een webpagina of een knop, en kijkt…...

Maurits Schuurman
Ab Test Wordpress Blog Post Digital Dudes

Meer Aanvragen? 10 Optimalisatie Strategieën

In de digitale wereld van vandaag is je website vaak het allereerste wat potentiële klanten van je te zien krijgen. Dus waarom zou je niet willen dat die eerste indruk onvergetelijk is? Het is tijd om ervoor te zorgen dat…...

Maurits Schuurman
tafel met laptop en mobiel