Verhoog je Omzet en start Gratis met A/B-testen in WordPress

Ab Test Wordpress Blog Post Digital Dudes

Inhoudsopgave

Wat is A/B testen

A/B-testen is een geweldige manier om te ontdekken wat echt werkt op je website. Het is eigenlijk een soort experiment waarbij je twee verschillende versies van iets probeert, bijvoorbeeld een webpagina of een knop, en kijkt welke beter presteert.

Naast A/B testen zijn er ook andere manieren om je omzet te verhogen, lees hier meer over Meer Aanvragen? 10 Optimalisatie Strategieën

Waarom A/B testen handig is.

Weet je niet welke kleur je die knop moet geven of je vindt het lastig om de juiste titel te vinden voor je homepagina, laat de cijfers en wetenschap het werk doen. Met A/b testen kan je twee of meer versies maken van bijvoorbeeld en knop en testen of de ene knop vaker het gewenste effect geeft, bijvoorbeeld een nieuwe lead.

Stel je voor dat je een online winkel hebt en je wilt weten welke kleur knop meer mensen aanspoort om op “Kopen” te klikken. Je zou een A/B-test kunnen doen door de ene helft van je bezoekers de rode knop te laten zien en de andere helft de paarse knop. Op deze manier kun je ontdekken welke kleur de meeste verkopen genereert.

Daarnaast is A/B-testen ook handig om te kijken welke wijzigingen betere resultaten halen voor SEO.
Maak je gebruik van zoekmachine advertenties, dan raad ik je ook sterk aan om A/B-testen te gebruiken om te kijken wat bezoekers doen na het klikken op je advertentie.

A/b Test Met Koop Knoppen

Keuzes maken op basis van data en feiten

Het mooie van A/B-testen is dat het je helpt om beslissingen te nemen op basis van echte gegevens, niet alleen op basis van wat jij denkt dat werkt. Het geeft je inzicht in het gedrag van je gebruikers en stelt je in staat om je website te optimaliseren voor de beste resultaten.

Hier zie je de resultaten van de titel op de homepagina van onze website.

A/b Testresultaten Hero Digital Dudes
De conversie van versie ‘duwtje’ is hoger dan ‘default’

Dus, A/B-testen is eigenlijk als het proberen van verschillende dingen om te zien wat het beste werkt, zodat je slimme beslissingen kunt nemen en je online-ervaring kunt verbeteren. Het is een krachtig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat wat je doet echt aanslaat bij je publiek.

Hoe A/B test ik gratis in WordPress?

A/B testen in WordPress is supereenvoudig, en voor een simpele test zelfs gratis. Waarbij andere tools meer dan € 100+ per maand vragen kost AB Split Test niks of 149 per jaar (30% korting bij verlenging)

Eerst onderzoeken we wat we gaan testen, ik raad aan om met de meest opvallende elementen te beginnen zoals knoppen en paginatitels. Een ander menu is vaak ook een mooie mogelijkheid voor een A/B test.

Wij gaan twee knoppen maken die zichzelf afwisselen en een test opzetten om te zien hoe vaak er naar een bepaalde pagina wordt gegaan als er op die variatie knop wordt geklikt.

Hoe maak je een nieuwe test aan binnen AB Split Test.

Je klikt op New AB Test in het menu en er wordt een scherm geopend waarin je van alles kan instellen. Voor nu zal ik je de meest standaard set-up laten zien.

AB Split Test in het menu

De opties geven zelf ook uitleg, voor dit voorbeeld waarbij ik twee knoppen wil testen gebruik ik On Page Elements, want een knop is een element op een pagina.

Test Type in AB Split Test

Vervolgens kiezen we wanneer de test geslaagd is en wanneer het gewenste resultaat is behaald. Hier heb ik gekozen dat de test is geslaagd als de bezoeker tijdens zijn sessie de pagina projecten heeft bezocht.

Conversie Trigger in AB Split Test

Vervolgens kan je kiezen of je ook wil testen op je ingelogde gebruikers of andere rollen binnen WordPress. Wil je alleen op mobiel testen dan kan dat bij “Device Size” en heb je bijvoorbeeld een advertentie lopen en wil je de test alleen laten draaien wanneer de bezoeker van die advertentie komt. Dan kan je dat bij de URL-query toevoegen door UTM-tags te gebruiken.

Segmentatie functie in AB Split Test

De laatste functie is echte een geweldige optie. Met Autocomplete kan je een test na bijvoorbeeld 7 dagen automatisch afronden en dan de winnaar alleen maar tonen. Hierdoor hoef je niet na een maand te gaan kijken wat het resultaat is, mag natuurlijk wel. Je website wordt dus automatisch geoptimaliseerd.

Autocomplete functie in AB Split Test

Hoe implementeer ik de test op mijn pagina’s

Om dit testvoorbeeld toegankelijk te houden voor alle WordPress gebruikers, ga ik de A/B test implementeren in Gutenberg. Ik heb de test rechtstreeks in deze blogpost gemaakt.

Hieronder zie je maar één knop, maar als je de pagina zou herladen kan het zijn dat de knop een andere kleur heeft (rood of groen), beide knoppen gaan naar de projecten pagina. Op basis van de knop die wordt getoond slaat A/B Split Test automatisch op welke knop ervoor heeft gezorgd dat de bezoeker klikte, wordt er vaker op knop rood geklikt dan wint knop rood. Dit kan je allemaal doen via CSS dus je kan AB Split Test in elke builder gebruiken.

Hieronder zie je de instellingen die je moet instellen bij Gutenberg. Je geeft elke knop een aparte variatie CSS-class.

Ab Split Test Css Gutenberg 1

Vervolgens heb ik hele simpele CSS toegevoegd aan de variaties, eentje is rood, de ander is groen.

.ab-1573.ab-var-red a{
    background-color:red;

}
.ab-1573.ab-var-green a{
    background-color:green;
}

Dat was het, nu kan je rustig een bakje koffie halen en genieten van je A/B test. Als je Autocomplete aan hebt gezet, zal je na een maand zien of je meer leads hebt gekregen.

Waar wacht je nog op?!

Bedenk twee nieuwe titels voor je homepagina en ga testen welke titel beter werkt. Geloof me, het werkt en de variant waarvan je vooraf denkt “dit werkt nooit” komt er soms als beste uit. Kijk ook eens op andere websites, want er wordt heel wat getest op jou als consument.

Vragen? Stuur me een berichtje 😀

Bekijk ook eens deze blogpost waar ik tips geef voor Meer aanvragen op je website.

Maurits Schuurman

Ook interessant

Google Consent Mode met Complianz in 2024

In 2024 is de wetgevingen rond cookies strenger geworden, zo ook de handhaving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in Nederland. Er wordt beter gekeken naar het correct gebruiken van cookiebanners op websites. Het is daarom belangrijk voor website-eigenaren om…...

Maurits Schuurman
Google Analytics Consent Mode

Voor €650 je SEO boosten, kan dat wel?

Ja dat kan! Het begin is altijd het meest makkelijk. Als we thuis schoonmaken dan beginnen we met stofzuigen, in 20 minuten zie je vet veel resultaat. Daarna wordt het lastiger, de lamellen moeten afgestoft, de koffiemachine ontkalkt, het doucheputje...…...

Max Koelewijn
Zoekwoordenonderzoek Lijst

Meer Aanvragen? 10 Optimalisatie Strategieën

In de digitale wereld van vandaag is je website vaak het allereerste wat potentiële klanten van je te zien krijgen. Dus waarom zou je niet willen dat die eerste indruk onvergetelijk is? Het is tijd om ervoor te zorgen dat…...

Maurits Schuurman
tafel met laptop en mobiel